امام جمعه ماهدشت:
دستگاه زباله سوز راه حل گران حلقه دره است و سپردن کار به شرکت های دانش بنیان راه حل ارزان
به گزارش تدبیر آشنا. حجت الاسلام والمسلمین علی رادمرد امام جمعه شهر ماهدشت در دو خطبه نماز جمعه ٣ آذر ١۴٠٢ به مسایل دینی و اجتماعی پرداخت و گفت:
بسمه تعالی
الحمدلله رب العالمین بارئِ الخلائقِ اجمعین و الصلاه و السلام علی عبده و حبیبِه صفیِه و نجیبِه و خِیَرَتِه فی خلقه، حافظِ سِره ومُبَلِغِ رِسالاتِه سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداه المهدیین سیما بقیه الله الاعظم علیه الصلاه و السلام / اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و….// اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و….//عبادالله اوصیکم بتقوی الله
در خطبه هفته گذشته عرض شد اسلام دینی است که بواسطه معارفی که دارد انسان را به سوی تربیت نفس هدایت و راهنمایی می کند و در همه ی عرصه های زندگی این تربیت نفس خودش را نشان می دهد که در خطبه گذشته آثار مدیریت نفس در میدان جهاد و مبارزه را اشاره کردیم ، انسان مؤمن ، انسان باور مند به خدای متعال همیشه یاد خدا در زندگی او هست ، اساسا کسی در حال تربیت نفس خودش هست ، یاد خدا ستون و محور آن تربیت نفس است که اگر نباشد ، کار به درستی پیش نمی رود ، انسان ممکن است در حین برنامه ریزی کند غفلتا مرتکب گناهی شود ، کسیکه با برنامه زندگی می کند و در حال تربیت نفس است به تعبیر قرآن کریم سریع توبه می کند و برمی گردد ، آن هم با ابزار یاد خدا ، خدای متعال در سوره آل عمران آیه 135 می فرماید : وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُون در این آيه اشاره به يكى ديگر از صفات پرهيزكاران شده كه” آنها ویژگی هایی دارند که یکی از آنها اینست که اگر مرتكب گناهى شوند بزودى بياد خدا مىافتند و توبه مىكنند و هيچگاه اصرار بر گناه نمىورزند”. در کتاب ارزشمند تفسیر نمونه اینگونه آمده است که :
از تعبيرى كه در اين آيه شده چنين استفاده مىشود كه انسان تا بياد خدا است مرتكب گناه نمىشود آن گاه مرتكب گناه مىشود كه به كلى خدا را فراموش كند و غفلت تمام وجود او را فرا گيرد، اما اين فراموشكارى و غفلت در افراد پرهيزگار نمی ماند ، بزودى بياد خدا مىافتند و گذشته را جبران مىكنند، آنها احساس مىكنند كه هيچ پناهگاهى جز خدا ندارند و تنها بايد آمرزش گناهان خويش را از او بخواهند (وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ) كيست جز خدا كه گناهان را ببخشد”. بايد توجه داشت كه در آيه علاوه بر عنوان فاحشه، ظلم بر خويشتن نيز ذكر شده (أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ) و فرق ميان اين دو ممكن است اين باشد كه فاحشه اشاره به گناهان كبيره است و ظلم بر خويشتن اشاره به گناهان صغيره. در پايان آيه براى تاكيد مىگويد:” وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ”:” آنها هرگز با علم و آگاهى بر گناه خويش اصرار نمىورزند و تكرار گناه نمىكنند”. در ذيل اين آيه از امام باقر علیه السلام نقل شده كه فرمود:” الإصرارُ أن يُذنِبَ العَبدُ و لا يَستَغفِرَ ، و لا يُحَدِّثَ نفسَهُ بالتوبةِ فذلكَ الإصرارُ”: اصرار بر گناه اين است كه انسان گناهى كند و دنبال آن استغفار ننمايد و در فكر توبه نباشد ، اين است اصرار بر گناه . در كتاب” امالى صدوق” از امام صادق علیه السلام حديثى پر معنى نقل شده كه خلاصه آن چنين است:” هنگامى كه آيه فوق نازل شد و گناهكاران توبه كار را به آمرزش الهى نويد داد ابليس سخت ناراحت شد، و تمام ياران خود را با صداى بلند به تشكيل انجمنى دعوت كرد آنها از وى علت اين دعوت را پرسيدند، او از نزول اين آيه اظهار نگرانى كرد، يكى از ياران او گفت: من با دعوت انسانها به- اين گناه و آن گناه تاثير اين آيه را خنثى ميكنم، ابليس پيشنهاد او را نپذيرفت، ديگرى نيز پيشنهادى شبيه آن كرد كه آنهم پذيرفته نشد، در اين ميان شيطانى كهنه كار بنام” وسواس خناس”! گفت من مشكل را حل ميكنم، ابليس پرسيد: از چه راه؟ گفت: فرزندان آدم را با وعدهها و آرزوها آلوده به گناه مىكنم، و هنگامى كه مرتكب گناهى شدند ياد خدا و بازگشت به سوى او را از خاطر آنها مىبرم، ابليس گفت راه همين است، و اين ماموريت را تا پايان دنيا بر عهده او گذاشت”! روشن است كه فراموشكارى نتيجه سهلانگارى و وسوسههاى شيطانى است، و تنها كسانى گرفتار آن مىشوند كه خود را در برابر او تسليم كنند، کسانیکه بدون برنامه زندگی می کنند و نسبت به مسئله تربیت نفس بی توجه هستند و بی برنامه ، ولى مردان بيدار و با ايمان كاملا مراقبند كه هر گاه خطايى از آنها سرزد در نخستين فرصت آثار گناه را با توبه و استغفار از دل و جان خودشان بیرون می کنند و در نتیجه خدای متعال مغفرت خودش را شامل حال اینچنین انسان هایی می کند ، ان شاءالله ادامه مباحث هفته آینده . (قل أعوذ برب الناس )
خطبه دوم/ 6 آذر ماه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به روایت 75 روز که ایام فاطمیه اول را تسلیت عرض می کنم ، در خصوص فاطمیه چند نکته ای را عرض کنم نکته اول پیرامون عظمت خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ، امام خامنهای: «خطبه فاطمۀ زهرا (س) اینقدر پرمغز است که مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهجالبلاغه است. فاطمهى زهرا (س) با بهترین و زیباترین عبارات و زبدهترین و گزیدهترین معانى صحبت کرده است.» این خطبه عرشی، دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است. به بیان آیتالله جوادی آملی: شایسته است خطبه نورانی فدک در حوزهها و دانشگاهها واحد درسی قرار بگیرد تا روی آن کار و تحقیق صورت بگیرد و نخبگان در این زمینه آرا و نظرات خود را ارائه کنند. این خطبه یک بخش علمی عمیق دارد که آن چند سطر اوّل است؛ بعد معارف توحیدی را تشریح و اوصاف الهی را تبیین میکنند، بعد وحی و نبوت، عظمت و رهآورد قرآن کریم را بازگو میکنند؛ بعد نتیجه انقلاب اسلامی که بهوسیله پدر بزرگوارش(سلام الله علیه و علی أهل بیته) صورت پذیرفت را شرح میدهد؛ بعد جریان فدک را مطرح میکنند و با این کار هم خلیفه وقت را استیضاح میکنند و هم از مردم مهاجر و انصار گِله میکنند. این خطبه از با برکتترین و ذخیرهمندترین معارف دینی ماست. یکی از دانشمندان اهل سنت که شیعه شد، دکتر عبدالمنعم حسن از کشور سودان است. وی علت شیعه شدنش را به آموزههای خطبه فدکیه حضرت زهرا (علیه السلام) نسبت داده است. در مقدمه کتابش با عنوان «بِنُورِ فَاطِمَةَ اِهْتَدَیتُ» مینویسد: زمانی که هنوز شیعه نبودم، روزی در جلسهای خطیبی خطبه فدکیه میخواند و من نیز گوش میکردم. عبارات آن انگار مثل تیر بر قلب و دلم مینشست. هرچه فکر کردم، دیدم این خطبه با این زیبایی و فصاحت از یک آدم عادی نمیتواند صادر شده باشد، ولو این که او دانشمند فرهیخته باشد. این خطبه زخم دلم را مرحم گذاشت، جراحات روحی مرا التیام بخشید. پس از آن تحقیق کردم و کمکم با معارف شیعه آشنا شدم.
محتوای قرآنمحور خطبه فدکیه حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها، یک درس بزرگ برای شیوه تبلیغ دین است. این درس بزرگ عبارت است از اینکه باید منبرها و خطبههای قرآنی برویم. باید خروجی منبرها و خطبههای ما، ایجاد عشق و علاقه به قرآن(اولا) و آشنایی با معارف قرآن(ثانیا) در بین آحاد جامعه باشد. سخنرانی ما باید مردم را تشنه ارتباط با قرآن و تدبر در قرآن نماید. به بیان امام صادق (علیه السلام): »(ینْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا یمُوتَ حَتَّى یتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ یكُونَ فِی تَعْلِیمِهِ)«سزاوار نیست مؤمنی بمیرد مگر اینکه یا قرآن را یاد گرفته باشد یا در حال یادگیری باشد ، حضور قرائت قرآن سبب ازدیاد ایمان جامعه میگردد. خداوند در سورۀ انفال میفرماید: «وَ إِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا»(انفال: 2). نکته دوم پیرامون حرکت تبیینی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است ، بعد جریان رحلت پیغمبر خاتم (ص) ، وظیفه ما به عنوان محبین او و رهروان مکتب او چیست ؟ برپایی عزاداری است ، خب خوبست کسی هم اشکالی ندارد و اساسا مراسم گرفتن یکی از شعائر دینی ماست لکن رفتار خود حضرت چه بوده ، همان بزرگواری که ما برای مصائب او عزاداری می کنیم ، رفتار و اقدام او رفتار و اقدام تبیینی است ، اینکه در تاریخ نقل است که 40 شبانه روز در خانه انصار و مهاجرین را می زند و موضوع غدیر و فراموشی آن را یادآور می شدند و بازخواست می کردند که چرا فرموش شده و اقدامی نمی کنید؟ ببینید خود حضرت که ما فقط به مصائیب و سختی های او توجه می کنیم و عزاداری می کنیم ، خودش توجه نداشت و به دفاع از امام و ولی پرداخت و خودش را فدای ولی الله کرد ، ما اگر بخواهیم مطابق سیره حرکت کنیم ، آن مجلسی و مراسم و عزاداری ارزش بیشتری دارد که علاوه بر عزاداری ، مسئله تبیین موضوعات را هم داشته باشد ، تحلیل مباحث را داشته باشد ، چرا جامعه آنگونه شد که در مقابل همه ی شواهدی که همه دیدید ، سکوت کردند و دم نزدند ؟ و سایر سوالات فلذا درخواست ما اینست با محوریت یک شخص مورد اطمینان و بصیر ، حلقه های تحلیلی را در مساجد ، هیئات مذهبی و مدارس راه بیندازید ، مبلغین عزیز از فرصت محافل فاطمی استفاده کنند و موضوعات که مرتبط با معارف خطبه فدکیه را بررسی و تحلیل کنند. نکته سوم در خصوص مراسمات فاطمیه اول و دوم براساس آنچه دعب و روش بزرگان شیعه بوده و اخیرا هم حضرت آقا در محافلی که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برگزار می کنند ، همین مسئله را رعایت می کنند اینست که زمانی که در نظر دارند برای فاطمیه اول و دوم 5 روز است ، دو روز قبل شهادت و دو روز بعد شهادت ، فلذا ما هم در جلسات محضر عزیزان عرض کردیم که به مساجد و هیئات مذهبی اعلام کنند که این زمان را حتی الامکان رعایت کنند و مردم عزیز هم در این زمان احترام ایام را بیشتر داشته باشند و نسبت به سیاه پوشی شهر هم برای ایام فاطمیه اول و دوم همین زمان ملاک عمل باشد. ان شاءالله
5 آذر ماه سالروز تاسیس و تشکیل بسیج مستضعفین است که جا دارد گرامی بداریم یاد و نام امام راحل عزیزمان را و همچنین شهدای عظیم القدرمان را و محضر همه ی بسیجیان عزیز خاصه فرماندهان محترم ناحیه و حوزه های بسیج تبریک و تهنیت عرض کنم و عرض خداقوت و تشکری داشته باشم از تلاش های عزیزان بسیجی ، خاصه فرمانده محترم ناحیه و فرماندهان حوزه های بسیج ماهدشت و شهرک پیام ، برادران و خواهران گرانقدر ، رهبر معظم انقلاب، در جملهای نغز فرمودند: “فتح الفتوح امام، پرورش جوانان بسیجی بود”. این بیان گویای این حقیقت مهم است که به خلاف آنچه اغلب مردم – حتی انقلابی و متدین- تصور میکنند، محصول واقعی هر انقلاب، و سنجهای که باید موفقیت هر انقلابی را با آن مورد ارزیابی قرار داد، پیش و بیش از هر چیز، نه پیشرفتهای علمی و صنعتی و نظامی و اقتصادی و مانند آنها، که تحولی است که در جانها پدید آورده، و کیفیت و کمیت انسانهای ترازی است که توانسته است در دامان خود پدید آورد و بپرورد. پدیده مبارک و نورانی بسیج مستضعفین، از عظیمترین، ارزشمندترین و ماندگارترین یادگارهای امام خمینی رضوان الله علیه است. امام بسیج و بسیجیان را مصداق کاملی از ایثار، فداکاری، اخلاص، عشق به خدا، عشق به اسلام، عشق به شهادت و مردمی بودن میدانستند. ایشان فراگیربودن، داوطلبانهبودن اعضا، مردمیبودن، پایداری، پایبندی به اصول و مبانی دینی و توانایی در برخورد با هر گونه تهدید فرهنگی و نظامی را از ویژگیهای بسیج برشمردهاند. و فرمودند که عامل موفقیت بسیج در ایمان آنان نهفته است؛ بسیج مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمیتوانند آن را بشناسند. هرگاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام برای خدا فرا میخواند و میتواند سرتاسر یک کشور را بسیج کند، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درک مفاهیم عالی آن است. بسیج و بسیجی با قدرت ایمانی که دارد در همه ی عرصه ها که ورود کند موفق و سربلند است مانند دانشمند عزیز هسته ای مان شهید وارسته و فرزانه و محقق و دانشمند دکتر محسن فخری زاده که سه شنبه 7 آذرماه سالروز شهادت او بدست دست های آلوده رژیم منحوس صهیونیستی است ، بروح مطهر او و همه ی شهدای هسته ای و بسیجی مان صلواتی هدیه بفرمائید. همین فرهنگ بسیجی است که وقتی توسعه پیدا میکند مانند مقاومت حزب الله و حشد الشعبی و گروه های مقاومت فلسطینی شکل می گیرد و ابرقدرت های پوشالی را به چالش می کشد ، به تعبیر رهبر فرزانه و حکیم مان که فرمودند ، رژیم پر ادعای صهیونستی از یک گروه نه یک کشور ، نه یک دولت ، شکست خورد و ضربه فنی شد و این بمباران ها و جنایات جبران آن شکست فضاحت بار نخواهد کرد و اخیرا هم مطلع شدید که آتش بس چند روزه اعلام کردند آنهم با شرایط حماس که این خود یک پیروزی جدیدی است که اعلام کردند که اگر آتش بس ادامه پیدا نکند ، سایر گروه های مقاومت ورود خواهند کرد و حماس هم قابلیت های جدید خود را به میدان خواهد آورد ، این همان ظرفیت نورانی بسیج است. به امید نصرت مردم قهرمان و مظلوم فلسطین و نصرت نهایی ظهور حضرت حجت سلام الله علیه ، ان شاءالله
چند نکته پایانی عرض کنم :
1. در سال های گذشته، رهبر انقلاب، بارها و به بهانه های مختلف، از قانون حجاب دفاع کردند و محکم پشت آن ایستاده اند. اتفاقاً بارها شده است که به صراحت، از اقدام امام راحل در زمینه حجاب، تمجید کرده اند. برای مثال فرمودند: «امام در مقابل یک منکر واضحی که بهوسیلهی پهلوی و دنبالههای پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد» . با این بیان مسئولین هنوز پی به هشدارهای رهبری معظم نبردند و نسبت به یک اقلیت هنجارشکن ، که هم خلاف شرع مرتکب می شوند و خلاف قانون بی تفاوتند ، آقای مسئول غیرتت کجا رفته ؟ مسئولیت دست شماست ! اهرم های قانونی دست شماست ! چرا اقدام نمی کنید؟ آقای نیروی انتظامی ، آقای قوه قضائیه ، آقای دولت ، خودتان می گوید معطل لایحه عفاف و حجاب نباید ماند و قانون های فعلی کفایت می کند! خب ، اقدامتان کو ؟ حرف درمانی نسبت به دغدغه های به حق مؤمنین بس است! اقدامات فرهنگی تان ، اقدامات تبیینی تان ، اقدامات قضائی تان در جای خودش در فضای عمومی کجاست ؟ اعتبارات دست شماست ! اختیارات دست شماست! به خاطر اسلام و انقلاب و خون شهدا به خودتان بیایید و کاری بکنید!
2. در خصوص حلقه دره و مرکز دفن زباله است ، خب چندین سال مردم این منطقه در رنج بسر می برند و برخی روز ها که باد از آن سمت می وزد ، فضای شهر بوی تعفن به خودش می گیرد ، خب کی بناست حل شود؟ می گویند دستگاه زباله سوز راه حل است و از چین باید خریداری شود ، و در حال تنظیم قرارداد و غیره هستیم ، اگر بپذیریم راه حل فقط آن است ، تا کی مردم ما در شهر و شهرک پیام باید رنج بکشند و تحمل کنند ، در زمانی دیگر هر عرض کردم ، دستگاه زباله سوز ساده ترین راه و گران ترین راه است و تنها راه حل نیست مگر موضوعی دیگر میان باشد ، راه دیگری هم هست ، مقداری سخت و ارزان و آن هم ورود دادن شرکت های دانش بنیان است ، بیایند تا مشکل را حل کنند و آورده و سودش تنها تولید برق مانند دستگاه زباله سوز نباشد که علاوه بر آن کارهای دیگری هم انجام شود.
3. خب الحمدلله شنیدیم که موضوع شهرستان شدن ماهدشت در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و برای تایید نهایی به هیئت دولت ارسال شده که ان شاءالله بزودی شاهد این اتفاق مهم و تاثیر گذار در منطقه باشیم ، این یکی از مطالبات به حق و فوری این مردم است که جا دارد از نماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت الله حسینی همدانی و استاندار محترم که در سفر اول ریاست محترم جمهور مطرح شد و مطالبه شد و در همان جلسه مورد موافقت آیت الله رئیسی قرار گرفت که از ایشان هم قدردانی می کنیم ، همچنین از نمایندگان محترم که پیگیری کردند ، از مسئولین سابق که در این شهر و در این تریبون مطالبه کردند و ان شاء الله محقق خواهد شد.
4. چهارمین نکته مربوط به اردوگاه الزهراست که برای یکی از مسئولین پیامی فرستادم که واقعا من احساس نگرانی می کنم برای این اردوگاه بلحاظ مسائل و دغدغه هایی که هست و باید عملیات نجاتی شکل بگیرد و از این وضعیت خارج شود و راه حل هم اینست که برگردد به استان تا به آن رسیدگی شود ، که در این بخش هم وزیر فعلی و محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر صحرائی موافقت خودشان را اعلام کردند که منتظریم همین امسال خبر بازگشت این اردوگاه هم اعلام شود و از آقای وزیر می خواهیم که در سفر دوم ریاست محترم جمهور به استان البرز این خبر خوش را هم بدهند. ان شاءالله
برچسب ها :امام جمعه ماهدشت ، پایگاه خبری تدبیر آشنا ، حلقه دره ، ساماندهی پسماند. ، شرکت دانش بنیان ، شهر ماهدشت ، شهرداری کرج ، شهرداری ماهدشت ، نماز جمعه ماهدشت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0