کد خبر : 1464
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

امام جمعه ماهدشت مطرح کرد:

مردم از کمبود آمبولانس و تجهیزات اورژانس با مشکل روبرو هستند/رئیس دانشگاه علوم پزشکی رسیدگی کند

مردم از کمبود آمبولانس و تجهیزات اورژانس با مشکل روبرو هستند/رئیس دانشگاه علوم پزشکی رسیدگی کند
امام جمعه ماهدشت با عنوان اینکه مردم از تاخیر 30 تا 50 دقیقه ای اورژانس در مواقع لزوم، دغدغه دارند، ادامه داد: از رئیس دانشگاه علوم پزشکی تقاضا داریم نسبت به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش تدبیر آشنا. حجت الاسلام والمسلمین علی رادمرد امام جمعه شهر ماهدشت در دو خطبه نماز جمعه ١٠ آذر ١۴٠٢ به مسایل دینی و اجتماعی پرداخت و گفت:

الحمدلله رب العالمین بارئِ الخلائقِ اجمعین و الصلاه و السلام علی عبده و حبیبِه صفیِه و نجیبِه و خِیَرَتِه فی خلقه، حافظِ سِره ومُبَلِغِ رِسالاتِه سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداه المهدیین سیما بقیه الله الاعظم علیه الصلاه و السلام / اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و….// اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و….//عبادالله اوصیکم بتقوی الله
در خطبه هفته گذشته عرض شد کسانیکه با برنامه در حال تربیت نفس هستند ، اگر خطایی مرتکب شود بنابرآیه 135 آل عمران ، سریع بیاد خدا می افتند و توبه می کنند وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ … ، استغفار و طلب مغفرت علاوه بر اینکه انسان ، متوجه گناهی که مرتکب شده و پیشمان است که استغفار یک بخش از برگشت به مسیر اصلی طلب بخشش و توبه است ، آثار دیگری هم دارد و یک ذکر مجرب و اثرگذار در زندگی انسان است ، لذا توصیه شده فراوان این ذکر را بگوئید و عدد ندارد ، در کتاب شریف بحارالانوار ج74 ص 172 روایتی نقل شده از لسان مبارک نبی مکرم خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که اگر کسی زیاد استغفار بگوید، در زندگی او سه اتفاق خوب و مبارک می افتد، فرمود: مَنْ‏ أَكْثَرَ الِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِب‏ ، اول اینکه هر هَمّ و غَمّی داشته باشد ، خدای متعال فَرَج و گشایش برای او ایجاد می کند ، مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً دوم اگر ضیق و تنگدستی و سختی در زندگی داشته باشد ، خدای متعال راه خروج از آن سختی و تنگدستی را به او نشان می دهد و او را از آن شرایط خارج می کند وَ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجاً و برکت سوم را فرمود از جاییکه گمان نمی کند ، خدای متعال روزی او را میرساند وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِب‏ ، استغفار، یعنی طلب مغفرت و آمرزش الهی برای گناهان ، یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است. یعنی خداوند متعال، باب توبه را به روی بندگان باز کرده است، تا آن‌ها بتوانند در راه کمال پیش بروند و گناه زمین‌گیرشان نکند؛ چون گناه، انسان را از اوج اعتلای انسانی ساقط می‌کند. هر کدام از گناهان، ضربه‌ای به روح انسان، صفای انسانی، معنویت و اعتزاز روحی وارد می‌آورند و شفّافیت روح انسان را از بین می‌برند و آن را کدر می‌کنند. گناه، آن جنبه معنویتی را که در انسان است و مایه تمایز انسان با بقیه موجودات این عالم مادّه است، از شفّافیت می‌اندازد و او را به حیوانات و جمادات نزدیک می‌کند.
این استغفار اگر درست انجام گیرد، باب برکات الهی را به روی انسان باز می‌کند. همه آنچه که یک فرد بشر و یک جامعه انسانی از الطاف الهی احتیاج دارد -تفضّلات الهی، رحمت الهی، نورانیت الهی، هدایت الهی، توفیق از سوی پروردگار، کمک در کارها، پیروزی ها در میدان‌های گوناگون- به‌وسیله گناهانی که ما انجام می‌دهیم، راهش بسته می‌شود. گناه، میان ما و رحمت و تفضّلات الهی، حجاب می‌شود. استغفار، این حجاب را برمی‌دارد و راه رحمت و تفضّل خدا به سوی ما باز می‌شود. این، فایده استغفار است. لذا در روایات مانند روایتی که عرض شد و در چند جا از آیات قرآن ملاحظه می‌کنید که برای استغفار، فواید دنیوی و گاهی فواید اخروی، مترتّب دانسته شده است. مثلاً سوره هود آیه52: « وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا »- اى قوم من از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او توبه كنيد [تا] از آسمان بر شما بارش فراوان فرستد- و آیات دیگر اینگونه به ما نوید می دهد، همه این‌ها، این‌طور قابل فهم و قابل توجیه است که راه این تفضّلات الهی، به برکت استغفار، به سوی دل و جسم انسان و جامعه انسانی باز می‌شود. لذا استغفار مهم است که در زندگی انسان مؤمن نقش مهم و تعیین کننده ای دارد لذا در مسیر حرکت ، در میان کارها و هر زمانی که بدست آوردید این ذکر شریف استغفار را بگوئید خصوصا 70 مرتبه بعد نماز عصر را ، مطمئنا این ذکر از روی اعتقاد و با توجه باید گفته شود. خدامتعال توفیق تقوا و ترک گناه و توبه عنایت فرماید. ان شاءالله (نصر)
خطبه دوم/ در فرهنگ شیعه، «فدک» نمادی از یک معنای بزرگ است که هرگز در محدوده یک قطعه زمین نمی‌گنجد و همین معنا، رمزی است که سطح تقابل را از یک مبارزه سطحی و محدود، به مبارزه تاریخی حق و باطل تعمیق بخشیده است؛ از این رو لحن الهی حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها بیانگر این حقیقت است که اعتراض ایشان تنها به غصب یک ملک به نام فدک نیست. آیاتی که حضرت در خلال این خطبه شریف بدانها اشاره می‌کنند آیاتی است که باید بیش‌از‌پیش در آن دقت و تأمل شود. نمونه‌هایی از این اشارات فاطمی سلام الله علیها را عرض می کنم :
نمونه اول:حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در بخشی از خطبه شریف خویش که به ماجرای سقیفه و انحراف مسیر رهبری جامعه اشاره می‌فرماید، توجیه دروغین سردمداران این انحراف به بهانه جلوگیری از فتنه و هرج‌و‌مرج در جامعه را عنوان می‌کنند و در برابر توجیهشان این آیه را تلاوت می‌فرمایند: «أَلَا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْكَافِرِینَ»(توبه: 49) و در ادامه کار آنها را کنار نهادن قرآن کریم می‌شمارند و این آیه نورانی را تلاوت می‌فرمایند: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ»(آل عمران: 85). به بیان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی: این آیه پاسخ مناسبی برای مدعیان پلورالیسم است که سخن از نیکویی همه ادیان به میان می‌آورند و مدعی‌اند فرقی نمی‌کند انسان چه دینی را برگزیند؛ اما مخاطبان حضرت زهرا علیها السلام چنین نظری را بیان نکرده بودند و از انتخاب دینی دیگر سخنی به میان نیاوردند. پس باید دید حضرت به چه مناسبتی این آیه را تلاوت فرمودند؟
نمونه دوم: امام باقر علیه السلام در تفسیر عبارت قرآنی «الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى»(احزاب:33)، فرمودند: «سَتَكُونُ جَاهِلِیةٌ أُخْرَى»(تفسیر نورالثقلین). هم چنان‌که پیامبر صلی الله علیه و آله نیز فرموده‌اند: «بُعِثتُ بَینَ جَاهِلِیتَینِ، لَأُخراهُما شَرٌّ مِن أَولاهُما. هرگونه دورشدن از برنامه‌های الهی و شرع مقدس در هر زمان و مکانی «جاهلیت» است. جاهلیت و حیات جاهلانه دو علامت اصلی دارد:(۱) حاکمیت طاغوت و کنار رفتن مدیر الهی (۲) تغییر ارزش‌ها. وقتی ارزش‌ها عوض شود، انسان های بیگانه با ارزش ها ارزشمند می‌شوند.قرآن می‌فرماید: جاهلیت در چهار زمینه زندگی مردم را درگیر می‌کند: «ظن»، «حکم»، «تبرج»، «حمیة».«ظَنَّ الْجاهِلِیَّةِ»(آل عمران:۱۵۴)، افکار و اعتقادات جاهلانه(مانند مکاتب بی ارزش غربی مانند : ماتریالیسم، سکولاریسم، صهیونیزم، وهابیت، بهائیت و…).«حُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ»(مائده:۵۰)، قوانین جاهلانه (قانون ربا، جهادالنکاح، ازدواج سفید و…).«تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ» (احزاب:۳۳)، سبک زندگی جاهلانه.«حَمِیَّهَ الْجاهِلِیَّةِ»(فتح:۲۶)، ارتباطات و وابستگی‌های جاهلانه. استناد حضرت زهرا سلام الله علیها به آیه «أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِیةِ یبْغُونَ؟»(مائده:۵۰)، هشداری است علیه شروع عصر جاهلیت دوم است و اساسا هدف قیام حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها، از بین بردن جاهلیت ثانی بود. هم‌چنان‌که جهل‌ستیزی از مهم‌ترین اهداف عاشورا است، از طرفی فاجعه عاشورا، ریشه در جهل مردم داشت: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ» که در زیارت اربعین میخوانیم . حقیقت این است که اگر حضرت لابلای سخنان شریف خود چنین آیاتی را تلاوت فرمود به این علت بود که با دیده تیز و حقیقت‌بین خودشان می‌دیدند راهی که مسلمانان در پیش گرفته و زاویه‌ای که با حق ایجاد کرده‌اند پایانی جز کفر و شرک نخواهد داشت، باید در این‌باره فکر کرد ،که چرا کار مسلمانانی که در رکاب پیامبر(ص) بودند، جز اندکی همچون سلمان، ابوذر و مقداد، به جایی رسید که حضرت صدیقه طاهره علیها السلام این‌گونه آنها را توبیخ کرد؟ ما هم اگر به حکم خدا بی‌اعتنا باشیم و مبانی دیگری را جایگزین اصول الهی کنیم و بخواهیم از حق فاصله بگیریم، باید منتظر چنین سرنوشتی باشیم. انسانی که از حق زاویه می‌گیرد، در آغاز چندان فاصله‌ای با مسیر حق ندارد؛ اما هرچه پیش می‌رود این فاصله بیشتر و بیشتر می‌شود.
پس از رحلت رسول خدا(ص) مسلمانان از ولیّ فاصله گرفتند و همین فاصله، آنان را به جاده باطل سوق داد. عاقبت همین مسلمانان به آنجا رسید که در سرزمین کربلا آن جنایت بزرگ را مرتکب شدند. جنایتی که در سرزمین کربلا رخ داد به‌دست همین مسلمانان رخ داد، نه افراد ادیان دیگر! دور نشدن از محور ولایت، درس بزرگ حضرت زهرا سلام الله علیها است. امروز جمعه 10 آذر ماه سالروز شهادت عالم جلیل القدر آیت الله مدرس است که امروز را به روز مجلس نامگذاری کردند ، برگرفته از کلام رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) سه نکته عرض می کنم اول: مجلس باید مجلسى باشد كه بتواند در مقابل زورگویى‌ها و زیاده‌خواهى‌ها و مرعوب‌كردن‌ها و تطمیع‌كردن‌هاى قدرتمندان جهانى بایستد و مصالح كشور و ملّت را محاسبه كند و دنبال آن برود. امام (رضوان الله علیه) بارها اسم «مدرّس» را مى‌آوردند. مگر خصوصیت مدرّس چه بود؟ از مدرّس عالِم‌تر هم داشتیم. مدرّس خصوصیت عمده‌اش این بود كه هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگرى در او اثر نمی‌كرد. همان وقتى كه على‌الظّاهر فضا را بر ضدّ او آن‌چنان متشنّج كرده بودند كه علیه‌اش شعار میدادند، او ایستاد و حرف خودش را زد و در راه حق ثابت قدم بود و کار را پیش میبرد». دوم: ضرر نماینده غیرانقلابى و ناصالح براى كشور بسیار زیاد است ، مجلس شوراى اسلامى، به اعتبارى، حسّاس‌ترین و مؤثّرترین نهاد قانونى كشور است. اگر نماینده‌اى بى‌علاقه به انقلاب و كشور و بى‌اعتقاد به قانون اساسى به مجلس راه پیدا كند كه مصالح این كشور برایش مهم نباشد، دشمنى‌هاى استكبار جهانى را نفهمد، چنین نماینده‌اى مجلس را خراب میكند، ملّت را خراب میكند، كشور را هم خراب میكند؛ پس به درد نمیخورد. اگر نماینده‌اى بر سرِ كار آید كه قبل از ورود به مجلس، خود را وام‌دار دیگران كرده و مجبور باشد در مجلس وام آنها را ادا كند، نان هایى به قرض گرفته باشد و بخواهد به مجلس كه رفت، قرض خود را ادا كند، به درد نمیخورد. اگر نماینده‌اى به مجلس برود كه از مسائل كشور درك لازم را نداشته باشد، فاقد هوشمندى، آگاهى، سواد و معرفت لازم باشد، به درد نمیخورد ، سوم:چهار شرط اصلی دارد نماینده که توجه به آن بسیار ضروری مهم است،«تدین»، «كارآمدى»، «دلسوزى» و «شجاعت»، چهار شرط اصلی نماینده مجلس تراز است که باید مورد توجه آحاد مردم باشد و کسی هم که میخواهد کاندید شود این مسائل و شرایط را باید مدنظر بگیرد. حضرت آقا در سال 92 نکته ای را گوشزد کردند و فرمودند : كاركردن بر روی لوایح و طرحها، یك وظیفه‌ای است به‌عنوان ادای حق مردم، یعنی وقتی لایحه‌ای به مجلس می‌آید یا طرحی را شما در مجلس تهیه می‌كنید و می‌خواهید این‌را در یك بخشی از بخشهای كشور كه می‌تواند جدول فعالیت كلان كشور را پر كند، به كار بیندازید، دقت شما، مراقبت شما، اهتمام شما، تحقیق شما، مطالعه شما كه به پخته‌شدن این طرح یا لایحه كمك می‌كند، یك حقی است برای مردم بر دوش شما ؛ گاهی هم نه، لایحه می‌آید یا مثلاً طرحی در مجلس می‌خواهد تصویب شود، این نماینده خیلی محتوای لایحه و طرح را نمی‌داند، خیلی احساس مسؤولیت نمی‌كند، رسیدگی نمی‌كند؛ نه در كمیسیون، نه در صحن مجلس. این رأی «آری» یا «نه» او به یك چنین لایحه یا طرحی، خالی از شبهه نیست؛ رأی ممتنع او هم خالی از شبهه نیست. ما كه نیامدیم اینجا بنشینیم رأی ممتنع بدهیم؛ ما آمده‌ایم بگوئیم این بشود، این نشود. رأی ممتنع مال آنجائی است كه انسان زحمت خودش را كشید، كار خودش را كرد، بالاخره ذهنش به جائی نرسید » مجلس فعلی مدالی ارزشمند از رهبر معظم انقلاب دریافت کرد و آن مجلس انقلابی بود که نسبت به کلیت مجلس فرمودند و باید در این ماه های پایانی که بسیار مهم هست ، کار را دوچندان ببینند و از تلاش شبانه روزی نایستند ، چون ایام تصویب برنامه هفتم است که بررسی های اولیه تمام شده که اولین برنامه در گام دوم انقلاب است که تدوین شده و همچنین ایام بررسی لایجه بودجه برای سال آینده است ، امیدواریم خدای متعال به همه عزیزان خیر عنایت کند تا بتوانند در مسیر اسلام و انقلاب ثابت قدم باشند و اهداف آن را پیش ببرند. و از طرفی هم انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش روی ماست دو نکته مهم است یکی مشارکت حداکثری و دیگری انتخاب اصلح با نکاتی که عرض شد.
پنجشنبه 16 آذرماه روز دانشجو است که بیاد سه دانشجویی است که در سال ۱۳۳۲ در اعتراض به سفر نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در مقابل دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، یادشان را گرامی میداریم ، رهبر معظم انقلاب می فرمایند : در این نظام مردمى، دانشجویان كه طبقه‌ى پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط پیكره‌ى اجتماع هستند، باید در سازندگى آینده و ترسیم حركت عمومى جامعه، بیش از جاهاى دیگر نقش و اثر داشته باشند. این تأثیر، با دو عاملى كه باید در كنار هم باشند، تحقق پیدا می‌كند: عامل اول، درس و علم و تحصیل است، تا نام دانشگاه و دانشجو و استاد و معلم معنا پیدا كند و امیدهایى كه براى آینده‌ى كشور ترسیم میشود، پوچ و واهى و باطل نباشد. جوانها باید خوب درس بخوانند و اساتید هم باید آنها را تربیت كنند و آینده‌ى علمى و عملى كشور را تأمین و تضمین كنند. در كنار تحصیل، نقش تحقیقات، نقش فوق‌العاده مهمى است كه باید مسؤولان به آن بپردازند. عامل دوم، جهت فكرى و سیاسى و انقلابى دانشگاه است؛ آن چیزى كه به علم هم جان و روح و جهت خواهد داد. دشمن در دانشجویان طمع می کند چون قشر تاثیر گذاری در جامعه هستند فلذا باید مراقبت کنند تا دردام دشمنان نیفتند با حفظ معنویت و بصیرت ، دشمن آسیب هایی را زده اما با جهاد تبیین مسئله حل می شود اگر ما احساس وظیفه کنیم و اقدام کنیم. ان شاءالله
دو نکته پایانی عرض کنیم:
اول مسئله اورژانس ماهدشت است که جا دارد از تلاش پرسنل پر تلاش، تشکر و قدردانی کنم لکن به علت کمبود آمبولانس و کمبود پایگاه اورژانس ما الان با اشکال بزرگ و قابل اعتنایی مواجه شدیم اینکه مردم گزارش دادند بین 30 الی 50 دقیقه ما تاخیر داریم ، باعث مشکلات عدیده ای شده ، در راشته پایگاه داریم ، آمبولانس ندارد و در شهرک پیام هم پایگاه اورژانس نداریم که در جلسه ای هم که با استاندارمحترم داشتیم این بیان شد و دستور دادند ، از جناب آقای دکتر صیادی رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی تقاضا داریم نسبت به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند ، واقعا من از تلاش های ایشان قدردانی می کنم ، حرفی که زدند محقق شده و امیدواریم این دغدغه هم از بین برود و خدمات اورژانس هم از لحاظ کمی و کیفی بهتر شود در ماهدشت
دوم براساس آنچه که اطلاع دادند ان شاءالله هفته آینده اگر تغییری ایجاد نشود در برنامه ، شاهد سفردوم با برکت رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آیت الله رئیسی به استان البرز خواهیم بود که امیدواریم در این سفر دغدغه ها و مشکلات اصلی و زیر ساختی ماهدشت حل شود و ویژه ببینند و از مردم عزیز هم می خواهیم در مراسمات عمومی که به این مناسبت برگزار خواهد شد ، شرکت فعالانه و باشکوهی داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.