کد خبر : 3091
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹

امام جمعه ماهدشت:

در مقابل کسانیکه بخواهند انسجام شهری را بر هم بزنند، خواهم ایستاد

در مقابل کسانیکه بخواهند انسجام شهری را بر هم بزنند، خواهم ایستاد
امام جمعه ماهدشت با تاکید بر لزوم تأسیس ناحیه سپاه ماهدشت، گفت: در مقابل کسانیکه بخواهند انسجام شهری را بر هم بزنند، خواهم ایستاد و پای هزینه های آن هم هستم ، بنده خودم را یک ماهدشتی می دانم و عِرق این شهر را دارم.

به گزارش تدبیرآشنا، حجت‌الاسلام رادمرد در خطبه‌های نمازجمعه روز ٢٠ مهر، ماهدشت به مسائل دینی سیاسی، اجتماعی پرداخت و گفت :

الحمدلله‌ ربّ العالمین وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَن له المُلک السموات و الارض و الحمدلله الذی مَنَّ علینا به محمدٍ و ولایة علیٍ و اولاده المعصومین صلوات الله علیه و علیهم سیما بقیه الله الاعظم علیه الصلاه و  السلام//  اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و….//عبادالله اوصیکم بتقوی الله

تقوا، فرهنگی است که مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت هر فرهنگی اعم از فرهنگ غرب را به صورت بهتر در خودش دارد. مثلا تقوا فرهنگ قضاوت درباره دیگران را اصلاح می‌کند و آرامش روانی در جامعه پدید می‌آورد. یک آیه از قرآن از تمام چیزهایی که ممکن است باعث قضاوت بد کردن در مورد دیگران شود نهی می‌کند: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا أَیحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ»(حجرات: ۱۲). در اسلام، با نظام تقوا، مشکل قضاوت نابجا درباره دیگران حل شده است. چون نظام ارزش‌ها در اسلام بر پایه تقوا بنا شده و برتری افراد به مقدار بیشتر بودن تقوای آنهاست: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات: ۱۳). بنابراین تنها در صورتی می‌توان به ارزیابی عملکرد دیگران و قضاوت در مورد آن پرداخت که میزان تقوای آن‌ها برای ما مشخص باشد. اما تقوا باطنی و نادیدنی است. چون میزان تقوای هر فرد بستگی به نیت و انگیزه درونی او دارد که دیدنی نیست و ما فقط عملکرد بیرونی را شاهدیم. وقتی از درون افراد خبر نداریم، نمی‌توانیم قضاوت درستی داشته باشیم؛ لذا نباید دست به قضاوت بزنیم. رعایت همین قاعده طبق روش تقوا در جامعه اسلامی موجب آرامش روانی و رها شدن انسان‌ها از سایه سنگین قضاوت دیگران می‌شود. نظام تقوا نه تنها اجازه نمی‌دهد در مورد کسی قضاوت بد داشته باشیم، بلکه می‌گوید باید نسبت به دیگران قضاوت خوب داشته باشیم. شخصی به امام کاظم(ع) گفت: گاهی از یکی از برادرانم خبری به من می‌رسد که خوشایند نیست، اما وقتی از خودش می‌پرسم آن را انکار می‌کند، در حالی که عده‌ای از انسان‌های موثق این خبر را برای من آورده‌اند. حضرت به او فرمودند: کَذِّبْ سَمْعَکَ وَ بَصَرَکَ عَنْ أَخِیکَ فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَکَ خَمْسُونَ قَسَامَةً وَ قَالَ لَکَ قَوْلاً فَصَدِّقْهُ وَ کَذِّبْهُمْ گوش و چشمت را در مورد چیزی که علیه برادرت است تکذیب کن! حتی اگر پنجاه نفر برایت قسم خوردند که کسی کاری را کرده است ، لَا تُذِیعَنَّ عَلَیهِ شَیئاً تَشِینُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوءَتَهُ برادرت را تصدیق کن و حرف آن‌ها را نپذیر و از او خبری را پخش نکن که شأن او را پایین بیاورد و آبرویش را بریزد، فيَكونَ مِن الذينَ قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : «إنّ الّذينَ يُحِبُّونَ أن تَشِيعَ الفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ ألِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ وَ اللّه ُ يَعْلَمُ وَ أنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ. خبر های این چنینی را پخش نکن تا در زمره كسانى قرار گيرى كه خداوند عزّ و جلّ فرموده است : «كسانى كه دوست دارند زشت كارى در ميان آنان كه ايمان آورده اند شيوع پيدا كند، براى آنان در دنيا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود. و خدا[ست كه ]مى داند و شما نمى دانيد. سؤالی که در اینجا به‌وجود می‌آید این است که اگر ما باید در مورد دیگران قضاوت خوب داشته باشیم، پس طبق چه مبنایی باید امر به معروف یا نهی از منکر کرد؟ جواب این است که ما نهی از منکر می‌کنیم، اما ارزش شخصیت او را قضاوت نمی‌کنیم. یعنی بدی کار او را می‌بینیم و از آن نهی می‌کنیم، اما این بدی را به شخصیت او تسری نمی‌دهیم؛ چه بسا او با این بدی‌اش مراتبی از تقوا را داشته باشد، چون مثلا بسیار بدتر از این بوده و با خودمهاری وهمان تقوای حداقلی به این مرحله رسیده است! وقتی نهی از منکر ما بدون قضاوت در مورد ارزش افراد باشد، تأثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت؛ چون آن نهی از منکر از سر دلسوزی است، نه از سر بر حق دانستن خود و ناحق دانستن طرف مقابل! وقتی کسی احساس کند که آنکه او را از اشتباهی بر حذر می‌دارد، خودش را برتر از او نمی‌داند و از سر دلسوزی و محبت به او تذکر می‌دهد، تأثیر این تذکر به مراتب بیشتر خواهد بود.(کوثر)

خطبه دوم/ شنبه/۲۱ مهر/۸ ربیع‌الثانی/*ولادت امام حسن عسکری(ع)(۲۳۲ ق) /// دوشنبه/۲۳ مهر/۱۰ ربیع‌الثانی/**وفات حضرت معصومه(س)(۲۰۱ق) ***شهادت پنجمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی (۱۳۶۱ش)

امام حسن عسکری(علیه السلام) از جهتی غریب‌ترین امام هستند. آن‌حضرت خودشان این‌جهت را چنین بیان می‌کنند: مَا مُنِیَ أَحَدٌ مِنْ آبَائِی بِمِثْلِ مَا مُنِیتُ بِهِ مِنْ شَكِّ هَذِهِ الْعِصَابَةِ فِیَّ…«هیچ یک از پدرانم، آنگونه که من گرفتار تردید شیعیان شده‌ام، مورد تردید واقع نشدند.»( (بحارالأنوار، ج75، ص372)). رخنه این شک (شک به‌حقانیت رهبر الهی) در جامعه شیعه، اولین علت برای غیبت رهبر الهی است. یعنی با تغییر رفتار شیعه، تغییر نعمت و سرنوشت روی داد. همانطور که امام باقر علیه السلام فرمودند: إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی عَلَی خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ «زمانی كه خدای تبارك و تعالی بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند.»( (کافی، ج1، ص343)) یعنی غیبت امام زمان علیه السلام دلیل خشم خدا بر بندگان است‌. خود اهل بیت علیهم السلام با این اینکه دلیل غیبت را می فرمودند ، باز خودشان تلاش می کردند که مانع غیبت برطرف شود با آگاه کردن و تربیت کردن افراد ، در روایتی امام عسکری علیه السلام فرمودند: مهدی من در این امت، به‌مثابه خضر(ع) است، او غیبتی طولانی خواهد داشت که هیچ کس در آن نجات نمی‌یابد مگر کسی که خدای تعالی او را در اعتقاد به‌امامت ثابت بدارد و در دعای به‌تعجیل فرج موفّق سازد: «مَثَلُهُ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ مَثَلُ الْخَضِرِ ع… وَ اللَّهِ‌ لَیَغِیبَنَ‌ غَیْبَةً لَا یَنْجُو فِیهَا مِنَ‌ الْهَلَكَةِ إِلَّا مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِیهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِیلِ فَرَجِهِ»(كمال الدین، ج2، ص384). این بیان حضرت آموزش استطاعت است. انتظار فرج یعنی استطاعت در بصیرت و صبر برای حکومت امام زمان علیه السلام: «لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ» حضرت با اینگونه فرمایش‌ها سبک زندگی مهدوی در عصر غیبت را به‌شیعیان آموزش دادند و زمینه سازی می کردند. ان شاءالله به دعای و عنایت امام حسن عسکری علیه السلام خدا به همه ی ما توفیق صبر و بصیرت عنایت فرماید.

خدا متعال را شاکریم که ما را در مسیری قرار داد که مایه افتخار و فخر ما شده است ، باید قدردان خدا باشیم ، اسلام دین بزرگی است که باید به داشتن آن افتخار کرد و معارفی دارد که ما را امیدوار می کند در حرکت کردن در مسیر خدا با دلی پر از ایمان و اطمینان ، معارف دینی ما پر از وعده های صادقی است که خدای متعال مطرح کرده و عالم موجودات را در پرتو این وعده ها قانون گذاری کرده است یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدَامَکُم یکی از آن وعده هاست ، وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ یکی دیگر از وعده های الهی برای مستضعفان عالم است که قلب و دل شان را پر از امید می کند ، رهبران الهی برخاسته از مکتب اهل بیت علیهم السلام عزمشان جزم تر و اراده شان راسخ تر است برای تحقق وعده های الهی و درکنار این امیدواری تربیت یافته همان مکتب غنی و ارزشمند هستند که امام سجاد علیه السلام فرمود الْقَتْلُ لَنَا عَادَةٌ وَ کَرَامَتَنَا الشَّهَادَةُ ، کشته شدن عادت ما و این کشته شدن که شهادت است کرامت ماست ، یعنی از کشته شدن هراسی نداریم و کشته شدن در راه خدا را کرامت برای خودمان می دانیم . رهبران الهی ما ، ما را مکتب محور بزرگ کرده اند نه فرد محور ، البته که این تربیت هم برخاسته از آیات قرآن است ، فرمود : وَما مُحَمَّدٌ إِلّا رَسولٌ قَد خَلَت مِن قَبلِهِ الرُّسُلُ ، أَفَإِن ماتَ أَو قُتِلَ انقَلَبتُم عَلى أَعقابِكُم ، محمد (ص) فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمی‌گردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) یعنی مکتب را باید حفظ کنید ، این همان نظام سازی مستحکمی است که اسلام برای سازماندهی آن نظام تربیتی براه انداخته است. در زمان ما هم راه همان است و مسیر همان است. خطبه های پر صلابت و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی را شنیدید و مشاهده کردید و حضور چشمگیر و غرور آفرین مردم عزیز و سلحشور ایران اسلامی که باید همیشه و در هر لحظه خدا را بر داشتن این نعمت بزرگ ولایت فقیه و امام عزیزمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته و همچنین مردم مقاوم و عزیز شکر گزاری کرد ، ایشان فرمودند ، هر چند مصیبت این عالم بزرگ و نستوه برای همه بزرگ است لکن مکتبی که او پایه گذاری کرده باید حفظ شود و ادامه پیدا کند ، همین تربیت است که رشد پیدا کرد و نیروهای مجاهد مسلمان تربیت یافتگان این مکتب شدند که توانستند در هفت اکتبر سال گذشته طوفانی به پا کنند که صهیونیست ها را بیچاره کرده و هنوز که هنوز است نتوانستند کمر راست کنند و بحول قوه الهی نخواهند توانستند تا نابودی کامل شان ، نابودی اسرائیل امنیت آفرین است ، یعنی اگر نظام و تشکیلات صهیونیستی منحوس ، این باند جنایتکار و تروریست از بین برود ، در جهان امنیت ایجاد خواهد شد و به تبع آن آمریکا ، چون اینها هستند که جنگ افروزی می کنند. برخی اوقات انسان تاسف می خورد برای برخی انسان که در این مملکت صاحب تریبون شدند و قلم می زنند در برخی روزنامه ها و هنوز نفهمیدند که خاک فلسطین برای فلسطینی هاست و صهیونیست ها هستند که تجاوز به خاک آنها کردند و آنها را از خانه و زمین شان آواره کردند و عملیات طوفان الاقصی یک عملیات قانونی و مشروع بود برای بیرون کردن غاصبان صهیونیست ، حالا بیایند توئیت بزنند که طوفان الاقصی خسارت محض بود ، اولا شما غاصبیت رژیم صهیونیستی را برسمیت شناختی و آنها را صاحب حق دانستی که در این خاک هستند ثانیا فلسطینیان را صاحب حق زندگی در خانه و کاشانه خودشان ندانستی ، اگر شخص مهاجمی به خانه و ناموس شما حمله کند ، واکنش طبیعی و قانونی شما چیست؟ آنها هم همان واکنش را نشان دادند ، البته آبشخور این حرف ها را میدانیم ، لکن عزیزان باید در عرصه روشنگری خصوصا در میان جوانان و نوجوانان تلاش کرد که این خناسان شک و تردید ایجاد نکند.عملیات وعده صادق 1و 2 ما هم بر اساس همین حق قانونی و مشروع رقم خورد ، آمار های خسارت که شبکه های خارجی مطرح می کنند ، بسیار زیاد است که سبب استیصال صهیونیست ها شده ، امیدواریم خدای متعال نصرت نهایی خودش را نصیب همه ی مستضعفان عالم کند. ان شاءالله

نکته پایانی عرض کنم ، برخی افراد به دنبال این هستند که میان بنده به عنوان امام جمعه و خادم شما مردم  و سایر مسئولان را به هم بزنند مثل اینکه بین حقیر و فرمانده حوزه بسیج برادران ماهدشت نکته ای یا اختلافی است ، صادقانه و با قاطعیت عرض می کنم ، هیچ اختلافی بین بنده و ایشان نیست که منجر به نگرانی و جدایی شود و بنده ضمن تشکر از تمام تلاش های شبانه روزی و خالصانه و صادقانه ایشان ، حمایت کامل خودم را اعلام می کنم ، هر تغییری بخواهد اتفاق بیفتد تصمیم ناحیه جوادالائمه محمد شهر است و اگر بخواهند این گفته ی برخی افراد مغرض و اختلاف افکن را مبنا قرار دهند یا از فرصت بیان این حرفها استفاده کنند، بسیار تصمیم اشتباهی است و به صلاح خودشان نیست ، بنده در خطبه های نمازجمعه به صراحت عرض کردم در مقابل کسانیکه بخواهند انسجام شهری را بر هم بزنند ، خواهم ایستاد و پای هزینه های آن هم هستم ، بنده خودم را یک ماهدشتی می دانم و عِرق این شهر را دارم تا زمانی که وظیفه و تکلیف این مسئولیت را برعهده دارم فلذا انتظار حقیر از همه عزیزان و سروران و نخبگان و فرهیختگان و عموم مردم عزیز می خواهم اگر کسی کنار شما نشست و حرف از اختلاف زد و خواست زمینه سازی کند یا حرف های نا مربوط زد که دل و قلب و فکر و اندیشه شما را خواست تحت تاثیر بگذارد و کینه و ناراحتی را در قلب شما بکارد ، من بودم خاک بر دهان او می ریختم. امیدوارم خدای متعال زمینه اتحاد و همبستگی بیشتر را برای همه ما فراهم آورد و تلاش و حرکت و گفته و عمل ما بر اساس تقوا باشد که عاقبت بخیری ما در گرو همین نکته است. از سردار عزیز هم می خواهیم نسبت به تاسیس ناحیه سپاه ماهدشت هم هرچه سریعتر اقدام کنند و با ملاحظه ظرفیت ها و جمعیت و سایر مولفه ها در این مسیر تصمیم لازم را بگیرند. ان شاءالله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.