معصومه امینزاده؛ مدیر مسئول پایگاه خبری تدبیرآشنا
خبرنگاران البرز؛ روایتگران مستقل یا در حاشیه پایتخت؟

✍️معصومه امینزاده
جای خالی رسانههای محلی در بازدید از پروژه انتقال آب سدطالقان به تهران
در روزهایی که پروژه انتقال آب سد طالقان به تهران بهعنوان یکی از طرحهای مهم ملی مورد توجه قرار گرفته، خبرنگاران تهرانی از روند اجرای پروژه بازدید کردند در حالی که اکثر این رسانهها در استان البرز، نماینده و خبرنگار فعال دارند. این حضور، اگرچه اقدامی مثبت برای اطلاعرسانی پروژه ملی است، اما پرسش اینجاست که چرا در چنین پروژه و بازدیدهایی، خبرنگاران بومی البرز نادیده گرفته میشوند؟
به گفته دکتر عباسی نماینده کرج در مجلس؛ استان البرز مشکل کم آبی ندارد، چراکه از آب چاهها استفاده میکند؛ اما واقعیتهای میدانی از جمله وضعیت سد کرج، فرونشست زمین و حتی آبرسانی تانکری در برخی نقاط استان، ایجاب میکند خبرنگاران محلی نیز از نزدیک در جریان مسائل قرار بگیرند.
در بازدید اخیر خبرنگاران تهرانی، مسیر خط جایگزین زیاران به بیلقان، معرفی شد؛ مسیری که به گفته معاون اجرایی طرح، یکی از پیچیدهترین پروژههای وزارت نیروست و قرار است از مناطق حساس شهری کرج نظیر عظیمیه و شهرک فراز که گاها معارض هم دارد با سرعت عبور کند که به تهران برسد. اما اهمیت اجتماعی و زیستمحیطی چنین پروژههایی ایجاب میکند روایت آنها از زبان رسانههای محلی نیز شنیده شود.
در شرایطی که البرز همواره بار بسیاری از بحرانها را بهخاطر مجاورت با تهران بر دوش کشیده ــ از فشار تردد تهرانیها در دوران کرونا گرفته تا ساخت ویلا، استخر و حفر چاههای غیرمجاز در باغ و روستاهای البرز ــ طبیعی است که انتظار رود این استان نقش مستقلتری در تصمیمسازیها و روایت رسانهای داشته باشد. نه اینکه همچنان بهعنوان «گوشت قربانی» پروژههای ملی تلقی شود.
اکنون که به روز خبرنگار نزدیک میشویم، بد نیست به این واقعیت توجه شود که ارزش خبرنگار در تقویم و مراسم روز هفده مرداد، خلاصه نمیشود. تا زمانی که خبرنگاران بومی در حاشیه باشند؛ مدیران پاسخگو نباشند و رسانهها تنها با اخبار همیشه مثبت روابط عمومیها در تمجید و تکریم مسئولان خود، تغذیه اطلاعاتی شوند، روایت از مسائل و مشکلات محلی ناقص خواهد بود چراکه تقویت رسانههای محلی، نشانهای از توسعه متوازن و احترام به حق دانستن افکار عمومی است.