کد خبر : 5975
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 28 آگوست 2025 - 1:08

استاندار زنجان تاکید کرد:

زهرا ملابابائی

با اجرای دو طرح حرارتی و خورشیدی شاهد رفع نا ترازی انرژی و صادرات انرژی از استان خواهیم بود/ضرورت اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی

با اجرای دو طرح حرارتی و خورشیدی شاهد رفع نا ترازی انرژی و صادرات انرژی از استان خواهیم بود/ضرورت اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی
استاندار زنجان، با بیان اینکه به مشکلات بنیادین استان توجه شده است، تاکید کرد: با اجرای دو طرح حرارتی و خورشیدی شاهد رفع نا ترازی انرژی و صادرات انرژی از استان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار تدبیر آشنا اززنجان، سید محسن صادقی، شامگاه امروز چهارشنبه(5شهریور)در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار، با اشاره به گرامیداشت شهدای هفته دولت، اظهار کرد: سند راهبردی مناسبی از وضعیت استان در دولت چهاردهم تدوین شده است.

استاندار زنجان، با بیان اینکه رتبه بندی مسائل استان انجام شده است، ادامه داد: در تلاش برای گفتمان تعادلی و پرهیز از گفتمان هیجانی در استان هستیم.

وی، با اشاره به اینکه به مشکلات بنیادین استان توجه ویژه شده است، تصریح کرد: در تبین گفتمان دولت و استماع نظرات مردم با گرایش های مختلف تعاملاتی بوده است.

صادقی، با بیان اینکه با ثمن‌ ها و تشکل ها در راستای اصلاح امور نشست داشتیم تا از توانمندیهای افراد در این زمینه استفاده شود، افزود: در حل مشکلات استان از چهره های ملی، با برگزای نشست های ویژه و همچنین تعامل با بخش خصوصی در سطح استان و کشور، در راستای سرمایه گذاری خارجی با هدف  رونق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی تعامل مناسبی بوده است.|

وی سرمایه گذاری در استان را با تعاملات فرا ملی مهم ارزیابی کرد و گفت: الویت های استان با مساعدت دستگاهای اجرایی کارشناسی و احصاء شده است تا توانسیم در سفر رئیس جمهور به زنجان مصوبات اعتباری با تخصیص صد در صدی برای استان تصویب کنیم.

استاندار زنجان، به پروژه های نیمه تمام به یادگار مانده از سه دهه قبل در استان اشاره کرد و گفت: مشکلات تعاونی های  ۱۲ هزار نفری، منطقه گردشگری گاوازنگ در شمال شهر، جبران کمبود آب و رفع نا ترازی های انرژی با برنامه ریزی های عملی به مرحله و قابلیت اجرا رسیده است.

به گفته صادقی، انباشت برنامه در استان داریم، در راستای تامین منابع مالی از منابع مولد سازی با رویکردهای موجود در استان اقدام خواهد شد که رفع این مشکلات از اولویت های دولت است.

استاندار زنجان با اشاره به اهمیت احداث واحد های مسکن ملی در استان، گفت: یکی از برنامه های الویت دار دولت احداث مساکن اقدام ملی در استان‌ها است.

نماینده عالی دولت در استان، به الزام استان زنجان به ساخت مسکن به تعداد ۶۸هزار و ۱۱۲ ، تاکید کرد و گفت: ۱۹هزار و۷۹۷مسکن حمایتی، ۲۵هزار و ۱۶۸مسکن روستایی ۲هزار و ۸۰۳ مسکن باز آفرینی شهری ۷هزار و ۴۷۴ واحد مسکن خود مالکی در استان بوده است که تا به امروز تا از سهمیه ۶۸هزار و ۱۱۲ واحدی ۵۵هزار و ۲۴۲ واحد ساخته شده است.

صادقی به متوسط پیشرفت و میزان قابل توجه ساخت مسکن ملی در زنجان اشاره کرد و گفت: ۸هزار و ۶۶۱واحد مسکن در پایان سالجاری تحویل متقاضیان داده می شود.

وی با اشاره به بیشترین مصارف انرژی در حوزه صنعتی به میزان ۸۰درصدی، تجاری و مسکونی در استان، گفت: ۶۶۵مگاوات از انرژی به استان اختصاص دارد.

استاندار زنجان، با اشاره به وجود دو نیروگاه ترکیبی آریان و سلطانیه در استان، گفت: در صورت فعال شدن بخش بخار در این نیروگاه ها  ۵۰۰ مگا وات به ظرفیت تولید انرژی در استان افزوده می شود.

وی، با اشاره به  اهمیت راه اندازی واحد بخار در نیروگاه های  آریان و سلطانیه  با ۳۲۰مگاوات، گفت: با این اقدام مهم شاهد افزایش قابل توجه انرژی در استان خواهیم بود.

استاندار زنجان، تاکید کرد: نیروگاه ۵۰۰مگاواتی قیدار نیز در سفر رئیس جمهور پزشکیان به زنجان به تصویب رسیده است.

صادقی، همچنین به فرایند اجرای ۲هزارمگاواتی انرژی خورشیدی شروع شده در زنجان اشاره و افزود: بزودی با اجرای دو طرح حرارتی و خورشیدی شاهد رفع نا ترازی انرژی و صادرات انرژی از استان نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه زنجان یکی از استان‌های با تنش آبی بالا در کشور است، گفت: ضروری است اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف در حوزه کشاورزی به دقت انجام شود.

استاندار زنجان، با بیان اهمیت مدیریت منابع آبی در اصلاح الگوی مصرف و مدیریت استفاده بهینه در حوزه کشاورزی، گفت: سد بلوبین در راستای تامین آب پایدار بزودی به بهره برداری می رسد.

وی، با بیان اینکه با تکمیل طرحهای آبی تا سال ۱۴۰۶ تنش آبی در استان برطرف می شود، گفت: اصلاح الگوی مصرف در حوزه کشاورزی یکی از مهمترین الویت ها در مصرف آب در استان است.

صادقی با اشاره به توسعه عدالت آموزشی در سطح جامعه، تاکید کرد: در حال حاضر ۹۷ پروژه در حوزه آموزشی در استان فعال است که دارای  پیشرفت فیزیکی ۴۵درصد هستند.

استاندار زنجان به جهش جدی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ایمن سازی و تامین نیروی انسانی یکی از الویت ها در حوزه آموزشی استان است.

صادقی، با اشاره به افتتاح پروژه استخر دانش آموزی در زنجان، ادامه داد: برای رسیدن به فضای آموزشی مطلوب در زنجان، ۱۴۰ هزار متر به فضای آموزشی افزوده می شود.

وی خبر از تکمیل پروژه های نیمه تمام با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داد: و گفت ۱۱۹ پروژه نیمه تمام با میانگین بیش از ۱۵ سال دراستان وجود دارد.

صادقی، به ۵۳ پروژه در حوزه آب، همچنین پروژه های آبرسانی در سطح شهرستانهای استان با ۴ پروژه فراگیر در استان اشاره کرد و گفت: پروژه مهم دو خطه کردن راه آهن زنجان با رفع موانع و تامین اعتبار تا دو ماه نیم به مرحله بهره برداری می رسد.

وی خبر از افزایش ظرفیت حمل بار از ۷ میلیون تن به ۱۶ میلیون تن با دو خطه شدن راه آهن داد و گفت: با راه اندازی این خط ریلی شاهد افزایش مسافر و کاهش خسارت های جانی ناشی از تصادفات نیز خواهیم بود.

استاندار زنجان، با بیان اینکه سفر پزشکیان به استان بعد از جنگ ۱۲روزه تحمیلی بوده است، تاکید کرد: به دلایل امنیتی و وجود برخی پروتکل های امنیتی موفق به اجرای برخی برنامه ها در استان نشدیم.

وی با اشاره به تصویب و تخصیص  ۵۳ هزار میلیارد همت اعتبار به استان در سفر رئیس جمهور در حوزه های مختلف، افزود: از مجموع تخصیص اعتبار به استان بالغ بر ۱۱هزار میلیارد در حوزه های آبرسانی صرف خواهد شد.

به گفته وی تخصیص اعتبارات در حوزه های مختلف نظیر رونق و توسعه اقتصادی ، عمرانی، کشاورزی، باز سازی قنوات، آبخیر داری، دانشگاهی، میراث فرهنگی برای حفاظت از گنبد سلطانیه با میزان بر آورده شده اختصاص داده شده است.

صادقی، با اشاره به سهم نا چیز استان از اقتصاد گردشگری، گفت: در صدد جذب و ماندگاری گردشگر در استان هستیم.

استاندار زنجان، خبر از ایجاد اشتغال برای مهارت آموزان داد و گفت: تحولاتی برای پیوند دانشگاه و صنایع در حال انجام است.

استاندار زنجان، به مشارکت بخش خصوصی در حوزه آبرسانی پایدار در استان اشاره کرد و گفت: رویکرد دولت در انتصابات وفاق و همدلی با در نظر گرفتن صلاحیت های لازم بوده است.

صادقی، تاکید کرد: ما به دنبال تعمیق شکاف در صنوف جامعه نیستیم.

استاندار زنجان، به اهمیت مسئولیت های اجتماعی در حوزه واحد های تولیدی و زیست محیطی اشاره کرد و گفت: حوزه کشاورزی خصوصی ترین بخش اقتصادی استان است.

صادقی با بیان اینکه حمایت از حوزه کشاورزی ضروری است، تاکید کرد: نقش بخش کشاورزی و فعالان حوزه کشاورزی در راستای تامین اقلام اساسی و امنیت غذایی حائز اهمیت است.

نرگس مراد خانی، معاون اقتصادی استاندار زنجان، نیز در ادامه این نشست صمیمی، گفت:در زمان جنگ قرار گاه اقتصادی در استان تشکیل شده بود تا با تامین اقلام اساسی بتوانیم مدیریت مطلوب داشته باشیم.

مراد خانی، با اشاره به تونر های تشکیل شده در حوزه نان در زمان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در استان، ادامه داد: در این شرایط حساس جنگی همچنین سوخت ژنراتور ها تامین شده بود.

وی خبر از پرداخت تسهیلات به نانوایان در زمان جنگ داد و گفت: اقداماتی در راستای شناسایی و پراکندگی انبارها برای ذخیره اقلام اساسی نیز دراستان انجام شده بود.

مراد خانی، با اشاره به بالا بردن تاب آوری در حوزه تامین امنیت غذایی برای زمانهای بحرانی، گفت: ما پیگیر توسعه پرواز های فرودگاه زنجان به نجف اشرف، قشم و استانبول نیز هستیم،.

«عکس یادگاری سید محسن صادقی استاندار و معاونان استاندار زنجان با خبرنگاران در حاشیه نشست خبری 4ساعته»