کد خبر : 5989
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 آگوست 2025 - 8:03

همزمان با سفر یکروزه وزیر نیرو به زنجان مطرح شد:

زهرا ملابابائی

الویت اصلی در اجرای طرح های آبی برقی پایداری و تقویت شبکه ها در استان است/نیروگاه‌های برق آبی بخشی از ظرفیت خود را از دست داده‌اند

الویت اصلی در اجرای طرح های آبی برقی پایداری و تقویت شبکه ها در استان است/نیروگاه‌های برق آبی بخشی از ظرفیت خود را از دست داده‌اند
وزیر نیرو ، با اشاره به اینکه پروژه های گسترده ای برای جبران ناترازی انرژی در دست اجرا ست، تاکید کرد: الویت اصلی از اجرای این طرح ها پایداری شبکه برق در استان زنجان است.

به گزارش خبرنگار تدبیر آشنا از زنجان، در سفر یکروزه عباس علی آبادی وزیر نیرو در هفتمین روز از هفته دولت، به زنجان چندین طرح آبرسانی کلنگ زنی و یا به بهره برداری رسید اولین طرح آبی افتتاح  فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان بود که وزیر نیرو در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: رایزنی های ضروری با سازمان برنامه و بودجه برای تسریع در اجرای پروژه‌ها انجام شده است.

لزوم مطالعه و بررسی دقیق در احداث سد ها 

دومین پروژه در حوزه آبرسانی بازدید از کارگاه سد مشمپا توسط وزیر نیرو و مسئولین و نمایندگان در این سفر یکروزه بود که این پروژه آبرسانی از حدود 8سال پیش بنا به دلایلی در استان غیر فعال بوده است بود که وزیر نیرو در بازدید از این طرح در حال احداث که از سالیان طولانی طرح مطالعاتی آن شروع شده است که این سد در راستای تامین آب شرب شهرستان زنجان در روستای حصار مشمپا در حال احداث است، تاکید کرد: سدسازی باید با مطالعه و بررسی دقیق انجام شود تا از تبعات و آسیب‌های زیست محیطی آن در آینده جلوگیری به عمل آید.

عباس علی‌آبادی در این زمینه جمع خبرنگاران، تاکید کرد: هدف اصلی پروژه سد مشمپا، تأمین آب شرب مردم منطقه و به‌ویژه شهرستان زنجان است که با جمعیت بالا و نقش راهبردی در صنایع و کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت تأمین منابع مالی و اعتباری طرح‌ها، افزود: بخش خصوصی می‌تواند نقش مؤثری در تأمین منابع مالی و تامین اعتبارات این طرح ها ایفا کند به شرطی که اقتصاد پروژه جذاب شود و بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران تضمینی باشد.

وی تصریح کرد: پروژه سد مشمپا با رعایت استانداردهای مهندسی و تأییدیه‌های زیست‌محیطی در مراحل پایانی دریافت ماده ۲۳ قرار دارد و اطلاعاتی که تاکنون به دست آورده‌ام، نشان می‌دهد که این روند در مسیر مناسبی قرار دارد.

علی آبادی تاکید کرد: با سرمایه‌گذاران جلسات متعددی برای رایزنی در اجرای طرحها خواهیم داشت تا روند تأمین مالی این طرح تکمیل و پروژه به‌زودی عملیاتی شود.

 وزیر نیرو همچین در جریان این سفر از سد در دست احداث مراش ماهنشان نیز بازدید کرد و در حوزه میزان پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات آن از نزدیک قرار گرفت.

«سد مراش با ظرفیت مخزن ۴۱ میلیون متر مکعب در شهر دندی در شهرستان ماهنشان در حال اجراست.»

این سد، نیاز مدی های آب شرب شهرهای ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای مسیر را به میزان چهار میلیون متر مکعب و نیاز آبی صنایع مستقر در منطقه را به میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب تامین می کند.


هم اکنون چهار سد در استان زنجان شامل سدهای تهم، تالوار، کینه ورس و گلابر در حال بهره برداری بوده و سدهای مشمپا، بلوبین و مراش هم از سدهای مهم در دست ساخت در استان است.

ساخت سد مراش هم اکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سد بلوبین آبگیری شد

عباس علی آبادی در آیین آبگیری  سد بلوبین، با اشاره به شرایط سخت آبی کشور، گفت: با وجود گذر از یک سال خشک و کاهش بارش‌ها، مدیریت منابع آبی و تولید برق‌آبی در دستور کار قرار گرفته است تا فشار کمتری بر مردم وارد شود.

وی ادامه داد: امروز روز خوبی برای مردم استان زنجان است که شاهد به ثمر نشستن طرح‌های مهم آبی و برقی هستند.

علی آبادی افزود: پروژه سد بلوبین از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه علاوه بر تأمین آب شرب، نیاز صنایع کم‌آب‌بر را پوشش می‌دهد و سهم محیط‌زیستی آن نیز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: سال گذشته از نظر منابع آبی شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم و مردم با صبوری و تحمل این وضعیت یاری‌گر مدیریت آب کشور بودند که از آنها قدردانی می‌کنم.

علی آبادی، با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت سدهای کشور متفاوت است، گفت: هم‌اکنون در پایان تابستان قرار داریم و برخی نگرانی‌ها در حوزه منابع آبی وجود دارد به‌ویژه در رودخانه کارون به دلیل استقرار نیروگاه‌های برق‌آبی، با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم اما با مدیریت مناسب و کاهش مصرف می‌توانیم شرایط را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در سد کارون چهار به‌منظور مدیریت منابع، خروجی آب کاهش یافته تا در زمان اوج مصرف از ظرفیت تولید برق آن استفاده شود، هرچند در برخی سدها و نیروگاه‌ها مانند کارون یک محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

وزیر نیرو تأکید کرد: شرایط خشکسالی بر بسیاری از سدها و منابع آبی کشور تأثیر مستقیم گذاشته است لذا با برنامه‌ریزی و مدیریت انجام‌ شده، نگرانی‌ها در حال برطرف شدن است و تلاش می‌کنیم کمترین مشکل برای مردم ایجاد شود.

به گزارش تدبیر آشنا«سد مخزنی بلوبین در شهرستان ایجرود، واقع در ۵۵ کیلومتری جنوب‌غربی زنجان و ۱۴ کیلومتری شهر حلب، با هدف کنترل جریان‌های سطحی و ذخیره‌سازی آب برای مصارف شرب و صنعتی احداث شده است.»

به گفته مدیر عامل آب منطقه‌ای زنجان، این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده و ارتفاع آن از پی به ۷۳ متر می‌رسد.

اکبر باقری، تاکید کرد: حجم مخزن سد ۲۹.۷ میلیون مترمکعب و میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده تاکنون ۳۶ هزار میلیارد ریال اعلام شده است. که برای تکمیل این پروژه، تأمین اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

باقری ادامه داد: هدف اصلی از اجرای این طرح تأمین سالانه سه و نیم میلیون مترمکعب آب شرب برای شهرها و روستاهای منطقه و همچنین ۶ میلیون مترمکعب آب صنعتی برای شهرستان‌های ایجرود و حلب است.
در ادامه برنامه های سفر وزیر نیرو به استان طرح توسعه دوبی خط ۲۳۰ کیلوولت در پست نیروگاه سلطانیه و همچنین خط دومداره ارتباطی ۲۳۰ کیلوولت این نیروگاه با حضور عباس علی آبادی وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

 در آیین افتتاح این طرح‌ها مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان، گفت: این طرح‌ها با مجموع اعتباری بیش از دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

پروانه برهانی ادامه داد: پروژه توسعه دو بی خط ۲۳۰ کیلوولت در پست نیروگاه سلطانیه با اعتباری معادل هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و همچنین احداث خط دومداره ارتباطی ۲۳۰ کیلوولت به طول دو کیلومتر با اعتباری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال با تلاش شبانه‌روزی همکاران شرکت به ثمر نشست.

وی اضافه کرد: این اقدامات با هدف تعدیل بار ترانسفورماتورهای پست ۴۰۰/۲۳۰ غایتی، بهبود پروفیل ولتاژ در پست ۲۳۰ ابهر و تقویت شبکه موجود برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان تأکید کرد: اجرای این طرح‌ها نقش مؤثری در پایداری شبکه انتقال استان زنجان و استان‌های همجوار خواهد داشت و زمینه را برای افزایش ظرفیت و قابلیت اطمینان شبکه برق کشور فراهم می‌کند.


آخرین طرح ، وزیر نیرو در سفر یکروزه به زنجان کلنگ‌زنی نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی و افتتاح پست‌های برق در استان زنجان بود که دراین خصوص، گفت: این اقدامات تحولی در راستای پایداری و تقویت شبکه برق در استان زنجان انجام می شود.

عباس علی آبادی با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه ظرفیت‌های تولید برق، گفت: تا پایان سال، ظرفیت قابل توجهی به شبکه برق کشور اضافه خواهد شد.

وی اظهار کرد: تاکنون نزدیک به چهار هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و حدود ۸۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مدار بهره‌برداری وارد شده است.

علی آبادی با بیان اینکه ناترازی انرژی تابع دو عامل تولید و مصرف است که برای رفع ناترازی، علاوه بر افزایش تولید، لازم است مصرف برق نیز کنترل شود که اراده‌ آن در ملت ما شکل گرفته است، افزود: سرمایه‌گذاری در این صنعت نیز می‌تواند وضعیت را به نحوی مطلوب برای مردم عزیزمان رقم بزند.

وزیر نیرو در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی زنجان، گفت: با راه‌اندازی این نیروگاه و افزایش ظرفیت‌های تولید، امیدواریم سال آینده ناترازی انرژی کشور به حداقل برسد و وضعیت شبکه برق به ثبات مطلوب دست یابد.

پروانه برهانی، مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان نیز در ادامه این مراسم، با بیان اینکه این نیروگاه در زمینی به مساحت ۷۵۰ هکتار احداث خواهد شد و مطالعات ابتدایی شامل توپوگرافی زمین و اتصال به شبکه برق کشور آغاز شده است، افزود: ارزش پروژه ۲۲.۵ همت برآورد و زمان اجرای آن ۱۵ ماه تعیین شده است.

به گفته مجری نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی«پابند»، این طرح در راستای مصوبات سفر ریاست جمهور برای تامین انرژی برق ساخته می شود و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است تا سال آینده به بهره‌برداری برسد .

به گزارش تدبیر آشنا «این نیروگاه توسط خط انتقال ۴۰۰ کیلو ولت با متراژ ۱۵ کیلومتر از سایت جنوبی روستای پابند تا پست قیدار ادامه پیدا می کند و از این طریق به شبکه تزریق می شود.»

پروژه های گسترده ای برای جبران ناترازی انرژی در دست اجرا ست

عباس علی آبادی همچین در آخرین بخش از برنامه های سفر یکروزه خود به زنجان، در بازدید از نیرو گاه سلطانیه نیز در جمع خبرنگاران، افزود: با مساعدت مردم در سمت مصرف و کمک دولت در سمت تولید، این موازنه برقرار شده است و ناترازی برطرف خواهد شد.

وزیر نیرو با ابراز نگرانی از وضعیت خشکسالی و تأثیر آن بر تولید برق آبی کشور، تاکید کرد: بخش عمده‌ای از تولید برق ما وابسته به آب است و نیروگاه‌های برق آبی بخشی از ظرفیت خود را از دست داده‌اند که امیدواریم با تحمل مردم به زودی از این مرحله عبور کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح‌های عبور از بحران آب، گفت: طرح‌های مهمی برای رساندن آب به تهران و رفع تنش آبی در سایر استان‌ها با سرعت زیاد اجرا شده است و در حوزه برق نیز واحدهای جدید هفتگی با ظرفیت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاوات به شبکه اضافه می‌شوند.

علی آبادی با اشاره به کلنگ‌زنی نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی و افتتاح پست‌های برق در استان زنجان، گفت: این اقدامات موجب پایداری شبکه برق و انرژی خواهد شد.