کد خبر : 6166
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 سپتامبر 2025 - 14:04

مدیریت بهداشتی پسماند و پساب دامداری‌ها فرصتی برای تولید پایدار

مدیریت بهداشتی پسماند و پساب دامداری‌ها فرصتی برای تولید پایدار
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با اجرای چارچوب‌های قانونی و دستورالعمل‌های ابلاغی، می‌توان تهدیدهای زیست‌محیطی ناشی از فعالیت دامداری‌ها را به فرصت‌های تولیدی تبدیل کرد و این واحدها را در مسیر توسعه پایدار یاری رساند.

به گزارش تدبیر آشنا، علیرضا رفیعی‌پور در دوره آموزشی «امنیت زیستی و مدیریت بهداشت پساب و پسماند دامداری‌ها» اظهار کرد: در کشور ما قوانین و مقررات متعددی همچون قانون پسماند، الزامات بهداشتی و استانداردهای دفع وجود دارد و بر همین اساس دستورالعمل جامعی تدوین و ابلاغ شده که همه مراحل از جمع‌آوری و ذخیره‌سازی تا حمل‌ونقل، دفع، بازیافت، استفاده مجدد و تصفیه پسماندهای دامی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به جنبه‌های فنی این دستورالعمل افزود: موضوعاتی مانند کمپوست‌سازی، تولید بیوگاز، خشک‌سازی، تصفیه بیولوژیک و حتی سوزاندن پسماندها در آن دیده شده و مخاطراتی نظیر آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام و آلودگی خاک نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

رفیعی‌پور با تأکید بر اینکه «شیوه‌نامه‌های دامپزشکی در خدمت بهداشت جامعه است»، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در زمینه مدیریت پسماندها و پساب‌های دامداری‌ها پای کار آمده‌اند و امروز علم و فناوری این امکان را فراهم کرده است که نه‌تنها از شدت آلودگی‌های زیست‌محیطی کاسته شود، بلکه از این منابع در جهت تقویت تولید و افزایش بهره‌وری نیز استفاده گردد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بر رعایت اصول امنیت زیستی در دامداری‌ها تأکید کرد و افزود: توجه به امنیت زیستی تضمین‌کننده تداوم فعالیت واحدهای تولیدی، سلامت جامعه و محیط زیست است و هزینه‌های گسترده سازمان دامپزشکی در حوزه بهداشت و واکسیناسیون را نیز مؤثر می‌سازد. در مقابل، اگر این موضوع نادیده گرفته شود، تلاش‌ها در بخش تغذیه و واکسیناسیون بی‌نتیجه خواهد بود.

وی با یادآوری تجربه‌های دهه ۶۰ در زمینه واردات و اصلاح نژاد دام گفت: امروز کشور با برخورداری از جمعیت قابل توجه دام، سالانه بیش از ۱۱ میلیون تن شیر و نزدیک به ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند که این موفقیت نتیجه تصمیمات درست گذشته است.

رفیعی‌پور در پایان با تأکید بر ضرورت مدیریت صحیح منابع خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده که سطح علمی و بهداشتی دامداری‌های ایران نسبت به برخی کشورهای اروپایی در جایگاه بسیار بالاتری قرار دارد و این مزیت باید برای آینده‌ای مطمئن در نسل‌های بعدی حفظ و تقویت شود.