کد خبر : 1480
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

معصومه امین‌زاده

برج تجاری آموت در کرج، سالهاست تجارتی ندارد+فیلم

برج تجاری آموت در کرج، سالهاست تجارتی ندارد+فیلم
برج آموت با موقعیت جغرافیایی كرج، خیابان بهشتی، چهارراه طالقانی، یکی از بلندترین برج های تجاری استان البرز است که قطعا در سال ١٣٩٠، زمانی که به عنوان بزرگترین مراکز خرید کرج با ١٢٢ واحد صنفی، افتتاح شد، انتظار تعطیلی زود هنگام این واحدهای تجاری در این برج مدرن نمی رفت اما سالهاست که در این برج تجاری، تجارتی برقرار نیست.

به گزارش تدبیر آشنا، برج آموت با کاربری تجاری_مسکونی ساخته شد. شش طبقه آن به صورت تجاری به عنوان مرکزخرید و یک طبقه به عنوان فضای مناسب برای شهر بازی مدرن راه اندازی شده بود.

مرکز خرید آموت با طراحی عمودی از نمای بیرونی در زمان خود، آنچنان منحصر به فرد بود که در اولین جشنواره و همایش برترین های صنعت ساختمان در بهمن سال ٨٩ از منظر نوآوری کشور، برنده لوح و تندیس برترین این جشنواره شد. 

تمام این تعریف و تمجیدها به کنار، اما امروز آموت را اگر ببینید دلتان می‌سوزد از سرمایه ای که فدای سیاست منفعت طلبانه سازنده اش شد؛ کسی که می‌گویند با نواقص این برج، رونق کسب و کار را نیز با خود به خارج از کشور برد.

مهمترین اشکال وارد شده که منجر به تعطیلی این برج بلند مرتبه شده است، عدم تامین پارکینگ بود که معلوم نیست شهرداری وقت، صدور مجوز توسعه عمودی و پروانه ساخت برج بدون پارکینگ را چگونه صادر کرده است که امروز سرمایه گذار باید متضرر شود؟! 

سوء استفاده دیگر این سازنده در زمانی که چشم ها بر تخلفاتش بسته بود، احداث طبقات اضافه بر پروانه ساخت بود اما این تخلفات تا جایی پیش رفت که دست سازنده در ساخت دومین برج آموت در شهر کرج، رو شد و منجر به این گردید که به دستور شورای شهر، برج آموت در مرکز کرج تعطیل و کسب و کار در این برج متوقف شود.

به گفته دادگو رئیس وقت شورای شهر کرج در ٢٩ مهر ١٣٩۴ «اتمام حجت با صاحبان برج آموت از جمله پرونده های پیگیری شده توسط دادستانی شهر کرج بود که بر اساس آن مقرر شد در صورت عدم تمکین مالک برای انجام تعهدات، این برج پلمپ شود.»

اما واحد‌های مسکونی بالای طبقات تجاری مانع از این شد که شهرداری بتواند از رفت و آمد کامل برج جلوگیری کند. کاربری مسکونی طبقات بالا که امروز به صورت دفاتر اداری استفاده می‌شود نیز یکی دیگر از ترفندهای سازنده بود که از پلمپ کامل برج پیشگیری کرد.

ایراد دیگر وارده بر برج آموت در مرکز شهر کرج، نداشتن امنیت آن است که به واسطه نداشتن پله اضطرار، سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرج را بارها به سمت آموت کشانده و بر تجهیز پله تاکید کرده است.

به گفته مالکان واحد‌های تجاری که چند سالی می‌شود در شرایط اقتصادی کشور، سرمایه هایشان خوابیده و کسب و کارشان تعطیل شده، خرید سرقفلی از سازنده است که آنها را هم با بلاتکلیفی روبرو کرده است. 

تعطیلی برج، رسیدگی به آنرا نیز مختل کرده و تجهیزات و امکانات ساختمان، هر روز تحلیل رفته و خساراتی در درون و بیرون آموت ایجاد شده است. در روزهای اخیر نشت آب از لوله های فرسوده، منجر به آبگرفتگی در بعضی طبقات شد و آسانسورها از کار افتاد. 

نمای شیشه ای و گالوانیزه این برج نیز یکی از خطراتی است که به دلیل احداث در پرتردد ترین مرکز شهر، ممکن است در آینده جان عابران و حتی سرنشینان خودروهای عبوری را تهدید کند چنانچه پیش از این یکی از ورق های بزرگ نمای برج از بدنه ساختمان جدا شد و بر روی خودرو پارک شده در حاشیه برج فرو ریخت که منجر به خسارت مالی شد.  

اخیرا جریمه میلیاردی بابت نواقص این برج از طرف شهرداری به مالکان ابلاغ شده که به گفته مالکانی که هستند و دغدغه مندی بیشتری دارند، جمع کردن این مبلغ از ١٢٢ مالک که یا نیستند و یا متقاعد کردن آنهایی که گناهی جز خرید سرقفلی ندارند، دشوار است و این نگرانی، داستان تعطیلی برج آموت کرج را همچنان به درازا کشانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.